Fontos, hogy olyan céget vagy szerelőt válasszunk, aki megbízható, korrekt munkát végez, és nem csak a beszerelést végezi el, hanem az üzemeltetésben is a partnerünk lesz. A klímaszerelő kiválasztása nagy valószínűséggel egy hosszú évekig tartó együttműködés első állomása.
Egy jó klímaszerelő munkája nem ér véget a telepítéssel, az üzemeltetés, és az esetlegesen felmerülő hibák elhárítása is az ő feladata. Érdemes olyan szerelőt választanunk, aki évek múlva is gondos gazdája lesz majd a klímaberendezésünknek! Az alábbi szempontok és kérdések segíthetnek a döntés meghozatalában (érdemes ezekről még az ajánlat elfogadása előtt érdeklődni a szerelőtől):

1. F-GÁZ szám
Magyarországon csak olyan szakember végezhet klíma telepítést, aki rendelkezik a megfelelő képesítéssel, és F-GÁZ számmal. Ez a garancia érvényesítésének feltétele is.

2. Hivatalos forrásból származik-e a készülék?
Főként az olcsóbb kategóriájú klímák esetében fordul elő gyakran, hogy a készülékek nem hivatalos, magyarországi importőrtől származnak. Az ilyen gépek meghibásodása esetén a gyártó semmilyen garanciát nem vállal a készülékre.

3. Munkavégzés módja és minősége
Biztosan találkoztunk már olyan klíma szerelési megoldással, amelyet nem szívesen látnánk a saját házunkban, és láttunk olyat is, ami igényes munka volt. De mi alapján tudjuk előre megállapítani, hogy az adott szerelő milyen munkát fog végezni? Az alábbi kérdések segíthetnek ebben:

  • Használnak ipari porszívót a munkavégzés során?
  • A munkavégzéskor keletkezett port, hulladékot és csomagolási anyagokat a szerelő fogja eltakarítani, vagy ez a megrendelő feladata lesz?
  • A csövek szabadon lesznek hagyva vagy használnak dekor csatornát?
  • A falakban a lyukakat megfelelően tömítik be, hogy a bogarak ne jussanak be a lyukon keresztül?

4. Garancia a szerelésre
A készülékre gyártótól függően 3-10 év garanciát kapunk. Azonban fontos kérdés, hogy a szerelő milyen időtartamú garanciát vállal – garancia a szerelésre vonatkozóan.

5. Karbantartás / karbantartási szerződés
A készülékek garanciájának érvényesítéséhez, és a megfelelő működésükhöz is elengedhetetlen, hogy a klímánkat legalább évente egyszer karbantartsuk. Ezért feltétlenül tisztázzuk beszerelés előtt, hogy a szerelő vállalja-e a klímánk karbantartását, illetve, hogy van-e lehetőség karbantartási szerződést kötni vele.

6. Készülék garancia / Elérhetőség több év múlva
Ha a klímánk garanciaidőn belül meghibásodik, akkor alapvetően annak a szerelőnek a felelőssége megjavítani a készüléket, aki beszerelte.

7. Referenciák
Nézzük végig a kiválasztott cég vagy szerelő referenciáit (hivatalos weboldal, Facebook, Google, stb.), melyek segítséget adnak abban, hogy milyen minőségben végzik a munkájukat.

8. Extra költségek
Érdemes odafigyelni, hogy az árajánlat tartalmaz-e minden költséget, vagy az esetleges extrák még a szerelés után kerülnek-e kiszámlázásra.

9. ÁFA és számla
Bizonyosodjunk meg róla, hogy fogunk-e kapni hivatalos ÁFÁ-s számlát a készülékről és a szerelésről. Ez abban az esetben fontos, ha a garanciaidőn belül meghibásodik a klímánk és nem tudjuk igazolni a készülék vásárlást valamint a beszerelést is számlával, akkor az a garancia elvesztéséhez vezethet.

10. Félhivatalos megoldások elkerülése

Sok klímaszerelő tevékenykedik a piacon, akik alapvetően nem számlaképes vállalkozók. Így gyakorta a forgalmazótól beszerzett számlát adják át az ügyfélnek, így a garancia és a javítások kérdései homályossá válnak, nincs biztosíték a vásárló számára arra vonatkozóan, hogy meghibásodás esetén a szerelő rendelkezésére áll-e. Ez a – nem biztos, hogy az olcsóbb, jobb – nagyon gyakori esete.